Ce sunt alea “Microtranzacţii” în jocurile online?!

 

„Microtranzacţiile se referă la o modalitate specifică de susţinere financiară a jocurilor online şi nu numai, prin intermediul unei valute care face tranziţia între banii reali şi valorile virtuale, care reprezintă plata pentru un tip de conţinut specific, spre deosebire de taxa lunară care reprezintă plata unică pentru întreg conţinutul.”

Un joc online normal, ca de exemplu World of Warcraft sau Eve Online, necesită plata unei taxe fixe lunare, care se învârte în jur de 13-15 Euro, în funcţie de joc. Odată ce ai plătit pentru o lună ai acces la întregul joc cu toate obiectele, zonele, quest-urile etc. ale lui.

Un joc online free 2 play, ca de exemplu 9DragonsBOTS sau Martial Heroes, este un joc care oferă o mare parte din conţinut gratis. Însă pentru a avea acces la restul conţinutului sau pur şi simplu pentru a obţine avantaje majore în evoluţia ta în joc, plăteşti o sumă care variază în funcţie de ceea ce doreşti. Unele jocuri oferă obiecte contra cost, altele oferă avantaje pentru o perioadă bine definită de timp odată ce ţi-ai achiziţionat ceea ce în mod relativ general se numeşte Cont Premium.

Evident, există şi companii, ca de exemplu Sony Entertainment, care dau o nouă aură, cam nesimiţită, acestui termen. Astfel ei îţi solicită o taxă lunară însă nu-ţi dau mai nou acces la întreg conţinutul. Peste ceea ce plăteşti lunar au adăugat şi microtranzacţiile prin care tu plăteşti ca să ai acces rapid la bonusuri de experienţă, obiecte de echipament deosebite etc.

Pentru a evita situaţii penibile din punct de vedere logistic, fiecare companie oferă o valută specifică. Spre exemplu Acclaim oferă Acclaim Coins, alţii oferă Cristale ca în Tales of Magic, Giuvaiere ca în Pirates Assault sau Station Cash pentru Sony.

Metoada microtranzacţiilor este una extrem de eficientă şi de bun simţ, care este aplicată cu succes de multe companii, în mod specific în ultima vreme de către distribuitorii de jocuri de tip browser, ca de exemplu Red Moon Studios. Ea permite jucătorului un control foarte exact asupra a ceea ce cumpără, lucru care la rândul lui solicită din partea companiilor mai multă atenţie la calitatea a ceea ce produc.

Sunt de părere că această metodă este mult mai fiabilă pe termen lung pentru companiile care produc jocuri online, deoarece jucătorul poate plăti exact atât cât joacă şi doar dacă îşi doreşte în mod special să o facă.
În ceea ce priveşte autosusţinerea jocurilor online prin reclame in-game, s-a dovedit faptul că metoda este ineficientă, deoarece nici o companie care-şi face reclamă într-un joc nu are singuranţa că-şi va atinge target-ul cu precizie. Pe aceeaşi idee, spamul de tip reclamă TV nu funcţionează într-un mediu interactiv, dată fiind bogăţia alegerilor pe care le poţi face în domeniu (mai exact, un film pe care vrei să-l vezi te face să te uiţi la nişte reclame; un joc însă poate fi oricând abandonat, repercursiunile asupra imaginii şi respectiv vânzării sale putând deveni catastrofale).