Pentru o memorie mai bună trebuie să aveți mai mult somn consistent

Schimbarea timpilor de somn și reducerea calității somnului au un efect negativ asupra capacității adulților de a-și aminti informații despre evenimentele trecute, potrivit unui nou studiu.

Studiul a constatat diferențe rasiale neașteptate în ceea ce privește tipul de somn și performanțele de memorie mai scăzute în rândul participanților americani mai tineri și mai în vârstă.

Cu toate că vor fi necesare investigații suplimentare pentru a confirma rezultatele studiului pilot, concluziile ar putea ajuta la deschiderea unui nou domeniu de cercetare care să vizeze înțelegerea conexiunii potențiale dintre somnul nesatisfăcător și declinul memoriei asociat, de obicei, cu îmbătrânirea. Studiul, care a inclus 50 de adulți din zona Atlanta, subliniază, de asemenea, importanța somnului în menținerea bunei funcționări cognitive.

Asocierea dintre somn si memorie era cunoscută, dar noutatea acestui studiu arata ca conexiunea este deosebit de evidentă pentru adultii in varsta si participantii de culoare, indiferent de varsta.

Cercetătorii consideră că studiul este primul dintre relațiile dintre somn și memorie, cu diferențe de vârstă și rasă.

Un somn bun

Duarte și Emily Hokett, doctor în Școala de Psihologie, au recrutat 81 de voluntari din zona Atlanta. Ei au evaluat cu atenție voluntarii pentru a examina persoanele care au avut insuficiență cognitivă ușoară sau alți factori potențial confuzați. Cercetătorii au recrutat adulți mai tineri în intervalul de vârstă de 18 până la 37 de ani, în timp ce adulții mai în vârstă au fost recrutați în intervalul de la 56 la 76 de ani. In cele din urma, cercetatorii au selectat 50 de adulti pentru studiu.

„Am vrut sa ne uitam stilul de viata pentru a vedea modul in care oamenii dorm in mod normal, si modul in care modelele lor de somn se schimba in timp, explica Hokett. „Am vrut să știm cum le-au fost afectate performanțele memoriei – cât de bine și-au amintit lucrurile și cât de bine funcționau creierele lor în funcție de cât de bine dormeau.

Participanții purtau accelerometre pe încheieturi pentru a măsura durata și calitatea somnului pe o perioadă de șapte nopți. Deși nu au măsurat undele cerebrale, dispozitivele au permis ca experimentul să se facă în casele participanților. Cercetatorii au cautat sa ofere o masura mai realista decat testele efectuate in laboratoare, care de obicei dureaza doar o noapte.

Nu este surprinzator faptul ca performanta mai buna se coreleaza cu un somn mai bun in majoritatea cazurilor.

Dar Duarte și Hokett au fost surprinși de faptul că relația dintre somnul prost și activitatea creierului legată de memorie s-a extins atât la participanții de culoare mai în vârstă cât și la tineri – dintre care unii erau studenți. Pentru a înțelege cauzele potențiale ale somnului prost, au administrat un chestionar standardizat pentru a măsura nivelurile de stres la acei participanți.

„Principalul factor care s-a corelat cu calitatea slaba a somnului la participantii negri a fost stresul legat de rasă”, spune Hokett. Atunci cand participantii au avut valori mai mari de stres, ar avea, de asemenea, o fragmentare mai mare de somn, in medie. Am găsit o relație foarte importantă aici.

Studiul a constatat că adulții din rasa negroidă dormeau timp de 36 de minute mai puțin decât alți adulți, ceea ce a dus la o scădere cu 12% a activității cerebrale legate de memorie. Într-o noapte medie, adulții negri din studiu au petrecut 15 minute mai mult treji.

Studiul a constatat, de asemenea, variații semnificative în rândul subiecților din fiecare grupă de vârstă. Unii dintre subiecții noștri de 70 de ani au arătau ca studenții noștri de 20 de ani, spune Duarte. Există mulți factori care contribuie la diferențele individuale.